Thursday, December 27, 2007

Santa Claus rally in progress

Důvodů pro posilňovaní akcií v období tzv. Santa Claus rally, pod kterým se rozumí období pěti posledních obchodních dnů v prosinci a prvních dvou v lednu, je hned několik. Mezi ty nepodstatnější patří:

Window dressing - většina hedge fondů a jiných investičních těles je připravena “podporovat” své pozice dalšími nákupy s vědomím toho, že jediné, co je pro ně důležité, je finální hodnota jejich NAV (Net Asset Value) k 31.12. Ta určuje výši bonusů a čert vem, co přijde potom. V prosinci se občas vyplatí zainventovat do silně spekulativních titulů kótovaných na OTC nebo Pink Sheets. Zvláště jedná-li se o titul s malou likviditou a velkým akcionářem z “hedge fund týmu”. Ty si podobným způsobem vylepšují svou finální bilanci velmi rády a často. Pokud by nebylo podobných “phony” investic, tak všeobecná výkonnost těchto investičních těles by klesla o několik procent.

Tradičně silné výsledky firem v Q4 – to ale nemůže být případ letošní rally, jelikož současná očekávání nárůstu čtvrtletních zisků o cca 2% jsou nejhorší od roku 2003

Absence kurzotvorných zpráv během svátků - pozor na čtvrteční data!

Self-fulfilling prophecy – značná část investorů spekuluje na růst akcií na základě historické zkušenosti

Letošní rally ale odstartovalo o den dříve, než jak tomu praví technická definice. US indexy se minulý pátek nadchly k mohutnému posílení za velmi slušných objemů. A to na základě některých lepších než očekávaných korporačních výsledků (především Research in Motion) ale především velmi silného nárůstu osobní spotřeby.

Ten ale musí být brán s velkou rezervou a spíše jako následek bezprecedentních slev a otevíracích hodin než jako projev ochoty amerického spotřebitele ke zvýšeným výdajům. Více než polovinu listopadového nárůstu znehodnotila inflace, poslední tři týdny tržby retailu zaznamenávaly pokles, předpověď od Master Card potvrdila pouze minimální očekávání, Internetové prodeje v prosinci silně zklamaly a důvěra spotřebitelů je na bodě mrazu. Navíc, jak ukázaly výsledky Discover (poskytovatel kreditních karet) se prudce snížilo procento jejich„managed earnings assets“, což jasně prokazuje správnost mých dřívějších odhadů, že americký spotřebitel teď našel své poslední útočiště v půjčování si z kreditní karty. 26% nárůst defaultů splátek plateb z kreditních karet je dle mého názoru pouhým slabým odvarem toho, co nás na tonhle poli čeká.

Další „cheers“ se konalo diky financování pro Merrill Lynch od Temasek Investments a nákupu ML assets firmou GE. Mezitím nálada na trhu poněkud ochladla poté, co se zvýšená očekávání ohledně vánočních prodejů ukázala jako mylná. Také cena a podmínky, které doprovázely financování Merrill Lynch se po střízlivější úvaze a přesnějších informacích zdají být docela zoufalé. K tomu všemu ropa opět zamířila ke 100 USD, další data ze stavebnictví jsou z kategorie hororu, Bill Gross prohlásil, že US ekonomika se už teď nachází v recesi a Warren Buffett se nechal slyšet, že nastává období „divergence“ (výsledky nebo ocenění jedné firmy nelze automaticky aplikovat na celý sektor).


Tyhle informace by měly akcie spíše stahovat dolů, k čemuž zatím nedošlo, takže bych současné úrovně US indexů označil jako deficitní. Další vývoj je značně nejistý s S&P na úrovni, která může být stejně dobře označena jako podpora nebo naopak rezistence. S pravděpodobnou nízkou likviditou a možnou vysokou volatilitou v nadcházejících dnech bude možná rozumnější se na pár dnů trhům nevěnovat a užívat si sváteční atmosféry. Což bude můj případ. K mým pravidelným komentářům se navrátím 2. ledna (opět v normálním formátu).

:-) lynx


Zájemci o zasílání mých komentářů emailem ve formátu HTML ihned po publikování jsou vítáni a tento servis si mohou zajistit zasláním požadavku na můj email lynxsharpeye@yahoo.com - osobní identifikace není nutná. Disclaimer: Informace uvedené na tomto blogu jsou poskytovány výhradně pro informační účely a v žádném případě nepředstavují nabídku k nákupu nebo prodeji jakéhokoliv investičního instrumentu.

No comments: